5 maart 2014

KINDERJURY-STEMPERIODE en SENAATSLID

Vandaag, 5 maart 2014, begint de stemperiode van de Nederlandse Kinderjury. Tot en met 14 mei mogen kinderen op een papieren stemformulier of online aangeven wat hun drie favoriete boeken van het afgelopen jaar zijn. Ze worden daarbij geholpen door de lijst met 25 leestips. Bij die leestips staat het derde Sofie-boek, SOFIE EN HET IJSBEERTJE, dat ik samen met Floor de Goede en Ype+Willem maakte.

Ook vandaag bekend geworden: de leden van de Senaat! De Senaat van de Kinderjury bestaat uit twaalf veellezers, uit elke provincie één. Zij zijn het 'gezicht' van de Kinderjury. Ze lezen de vijf boeken die straks genomineerd worden. En ze delen zelf ook een prijs uit: de Pluim van de Senaat van de Kinderjury. In 2011 wonnen Floor, Ype, Willem en ik die prijs voor SOFIE EN DE PINGUÏNS.

Uit de provincie Zuid-Holland werd de negenjarige Amar Samlal gekozen. Hij zit in groep zes van basisschool De Stelberg, in Rotterdam, bij juf Hetty. Ik mocht hem vandaag komen verrassen. Hij had geen idee dat hij uit honderden kinderen gekozen werd om Senaatslid voor Zuid-Holland te zijn. Na de bekendmaking (die ik dus mocht doen!) hingen we hem de sjerp om en zetten hem de Senaatsmuts op. En er was taart.

Het was een heel erg vrolijke ochtend, en ik vond het een eer om Amar te installeren. Andere schrijvers deden dat in hun eigen provincie, en vanaf vandaag gaat de Senaat dus aan de slag. Streng, maar ongetwijfeld ook zeer rechtvaardig. En nu maar hopen dat het aantal deelnemers aan de Kinderjury dat van vorig jaar (32.000) overtreft. Lezen!

Foto: Ezra Homan