20 september 2014

DE VERJAARDAG VAN ABCYOURSELF OP ZOMERZINNEN

Enkele ABCyourself-schrijvers.
Bovenste rij vlnr: Harm Hendrik ten Napel, Pieter de Wit,
Steef van Gorkum, Wessel Sandtke.
Onderste rij vlnr: Iduna Paalman, Roelof ten Napel,
Harlynn Bouma.
Vandaag bestaat ABCyourself precies vier jaar.
ABCyourself is het project dat ik bedacht naar aanleiding van de vragen van jongeren die ik soms per mail kreeg - ze gingen over schrijven. Ik wilde een site ontwikkelen waarbij jonge, getalenteerde schrijvers veel stukken moesten posten, en daarbij begeleiding zouden krijgen. Ik vertelde dit aan uitgever Jean Christophe Boele van Hensbroek van uitgeverij Lemniscaat, en hij zei: 'Daar wil ik aan meewerken. Als ze goed zijn, die jongeren, geef ik hun boeken uit.'

Dat waren ze en dat zijn ze. In de afgelopen vier jaar hebben zo'n twaalftal jonge auteurs week aan week nieuwe episodes geschreven, vaak heel verschillend van onderwerp en stijl, en gemiddeld deden ze dat een jaar lang. Velen van hen kwamen een kwartaaltje terug, om nog eens wat extra te maken. Om de twee à drie maanden bespreek ik de teksten met hen, en als het kan komt er een boek van.
Zo waren er al bundels van Iduna Paalman, Djoeke Ardon, Harm Hendrik ten Napel, Steef van Gorkum, en zelfs twee van Mathijs Meinema. Van Roelof ten Napel komt binnenkort bij uitgeverij Atlas Contact zijn eerste boek uit, en de andere ABCyourselvers werken gestaag door aan hún eersteling - of juist hun tweede of derde boek.
Van tijd tot tijd is er ruimte voor een nieuwe schrijver, die we door een precieze aanmeldingsprocedure beoordelen en aannemen. Afgelopen zomer hadden we drie gastschrijvers, een nieuw verschijnsel op de site: ABCyourself Zomergasten.

Eens per jaar houden we de ABCyourself Podiumavond, waarin de schrijvers live te bewonderen zijn. De laatste was op 13 februari van dit jaar. En steeds vaker zijn de talenten op literaire festivals te zien. Op 8 november treedt ABCyourself in voltallige bezetting op tijdens het Lezersfeest in Rotterdam, en vandaag - 20 september 2014 - presenteer ik Roelof ten Napel, Pieter de Wit en Martin Rombouts in Zuidlaren, in De Kimme, tijdens het Zomerzinnen-festival, vanaf 17:15 uur.
Aan het eind van dit stuk twee berichten: we gaan door! En: kom je vandaag kijken? Hier is alle informatie te vinden. En dit is de ABCyourself-site.